W okresie ciąży i przyjścia na świat maluszka pojawiają się niestety zarówno blaski, jak i cienie. Jednym z bardziej przykrych tematów jest nietrzymanie moczu po porodzie, które przydarza się wielu paniom. Warto więc wiedzieć, że już przed ciążą można wdrożyć działania profilaktyczne, które pomogą uniknąć kłopotu lub zdecydowanie zmniejszyć dolegliwości tego typu. Sprawdź, co możesz zrobić w tej sprawie.

Ciąża i poród to ogromny wysiłek dla kobiety, a jej organizm potrzebuje sporo czasu, aby powrócić do pełnej formy. Wszystko zależy od indywidualnych predyspozycji i sposobu, w jaki maluszek pojawia się na świecie. Przykra dolegliwość, jaką jest nietrzymanie moczu po porodzie, przytrafia się znacznie częściej paniom, które rodziły w sposób naturalny, niż tym, które przeszły zabieg cesarskiego cięcia. Najczęściej jest to tak zwane wysiłkowe nietrzymanie moczu, spowodowane czasowym osłabieniem mięśni dna miednicy, które po pewnym czasie ustępuje samoistnie. Panie, które mają problemy w tym zakresie, powinny zachować przede wszystkim spokój i uzbroić się w cierpliwość. Codzienny plan dnia warto uzupełnić o działania, które przyspieszą powrót do formy sprzed ciąży.

Przyczyny nietrzymania moczu po ciąży

Główną przyczyną takiego stanu rzeczy są zmiany hormonalne, które zachodzą w ciele kobiety zarówno w ciąży, jak i w czasie porodu i połogu. Zwiększona ilość progesteronu, oksytocyny i relaksyny powoduje rozluźnienie mięśni dna miednicy, a to z kolei sprawia, że normalne panowanie nad pęcherzem staje się niemożliwe.

Mięśnie dna miednicy mogą ulec nawet zwiotczeniu na skutek ciężaru powiększonej macicy i maluszka, który już w ciąży zwykle rozpycha się w brzuszku mamy. Nietrzymanie moczu po porodzie występuje bardzo często u pań, które urodziły malucha o wadze urodzeniowej większej niż 4 kilogramy. Prawdopodobieństwo wystąpienia popuszczania moczu jest także znacznie większe u kobiet, które rodziły dzieci kilkakrotnie lub które doświadczyły porodu kleszczowego.

Leczenie i ćwiczenia

O mięśnie dna miednicy, zwane także mięśniami Kegla, warto zacząć dbać jeszcze przed zajściem w ciążę. To one są odpowiedzialne za prawidłową pracę zwieraczy pęcherza moczowego. Dzięki ćwiczeniom można je wzmocnić na tyle, że nie pojawi się nietrzymanie moczu po porodzie. Jeśli jednak ćwiczenia zostaną rozpoczęte po przyjściu na świat maluszka, gdy pojawią się już dolegliwości, trzeba uzbroić się w cierpliwość, bo efektów można spodziewać się po kilku tygodniach. Ćwiczyć należy trzy razy dziennie, na zmianę napinając i rozluźniając mięśnie dna macicy i pośladków. Można też zaopatrzyć się w specjalne urządzenie elektryczne, które poprzez odpowiednią stymulację wzmacnia mięśnie.

W czasie występowania dolegliwości nie należy ograniczać przyjmowania płynów, bo to może prowadzić do pogorszenia stanu zdrowia. Warto jednak zrezygnować z napojów podrażniających pęcherz. Do nich zalicza się kawa, sok pomidorowy oraz wszystkie soki cytrusowe.

Jeśli treningi mięśni Kegla nie dają oczekiwanych rezultatów lekarz prowadzący może rozpocząć leczenie farmakologiczne. Dopiero gdy i ta metoda zawiedzie, można rozważać przeprowadzenie zabiegu chirurgicznego, polegającego na umieszczeniu specjalnej taśmy pod cewką moczową. Taśma ta z czasem łączy się z tkankami organizmu i trwale podtrzymuje osłabione mięśnie dna macicy.  Ostatnio także pojawiła się możliwość laserowej regeneracji tkanek uszkodzonych w trakcie porodu, ale metoda ta jest skuteczna w przypadku niewielkich nieprawidłowości.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here